söndag 2 december 2018

Veckans pussel

Lite så känns det när jag ska planera ihop en bra vecka för båda hästarna.  Denna årstid kräver det helt klart.
Jag vill ju helst inte att Hedwig står mer än en dag i veckan. Det innebär inte att hon ska gå hårda pass sex dagar i veckan utan egentligen mest att hon ska motioneras om hon inte tränas. Denna vecka får hon sin vilodag på tisdag då jag får hjälp att få henne riden på måndag då jag normalt låter båda ha vilodag. Sen rider Malin henne på onsdag och ev någon mer dag senare i veckan. 😊
På tisdag tänkte jag åka till Gnesta med Platina och rida i ridhus. Det gör stor skillnad med bara några pass på ridbanan eller ridhus när det gäller hennes utbildning. 
Förra veckan blev det två pass på banan och ett i ridhus. 


Idag var hon förutom lite väl piggelin på uteritten väldigt fin i kontakten och det märks tydligt att hon gått lite mer på bana. Sen får jag ha överseende med att hon var lite väl lycklig då det inte blivit någon skogstur på två veckor. Satt lite löst vid ett ögonblick då hästarna i en hage vi passerade kom farande i full galopp. Men hon sansade sig snabbt o skrittade fint resten av turen hem. Var helt lugn tills vi kom hem men blev väldigt skärrad när hästarna på ridbanan fått fullständig spunk och skenade runt och brallade som tokar. Som tur var hade jag hunnit hoppa av.😳

Heddan är en dröm och ett rent nöje att rida just nu. Spelar ingen roll om man rider ut i dagsljus eller i mörker eller på bana eller i ridhus. Bara glad,energisk och väldigt mjuk hela tiden. Nu hade det varit himla kul att tävla henne men inte direkt säsong..

Även om det kan kännas slitigt med två hästar så känner jag mig väldigt tacksam att båda verkar väldigt fräscha och fina. Har som mål att båda hålls igång över vintern men tänker inte pressa eller försöka formtoppa. Platina fokuserar jag på att få stabil i alla tre gångarter. Att hon ska kunna göra fina övergångar i stadig form. Det målet är helt tillräckligt för mig. När det vi kommit dit kan vi börja introducera lite LA rörelser. 😊 Även om hon är en häst som har lätt för sig känns det ändå som hon behöver mycket tid för att bli tillräckligt stark. Det kanske är konstigt men jag har ingen panik över att hon måste upp i klasser fort. Förut så kändes det alltid så viktigt att man hela tiden skulle rida högre och högre klasser. Jag vet inte, det är liksom helt borta. 
Inte så att jag inte har den ambitionen men det är mer, jaja..vi tar det när det kommer. Tror det är lätt att man känner sig misslyckad om man inte snabbt kommer vidare så jag orkar inte med det längre. Kände så mycket press ofta med Hedwig att hon bara skulle högre i klasserna. O att hon var oduglig när hon inte fick den tiden hon behövde för att behärska grejerna. 


Höstträning..😄 Alltid lika glad med öronen framåt!👍🏻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar