söndag 22 juli 2018

Rida i värmen

Båda hästarna rids faktiskt mellan fem-sex dagar i veckan. Inga supertuffa pass utan kanske mer lågintensiva. Jag har ju en fantastisk hjälp av min jobbarkompis Malin som rider Hedwig så fort hon har möjlighet. För mig är det otroligt mycket värt eftersom jag då får sällskap till Platina ut. Upplägget innebär att Hedwig hålls igång utan att det sliter på henne och för Platina blir det uppbyggande.


Det kommer nog dröja innan jag kan/bör rida ut själv på Platina. Hon är absolut cool och modig men har en tendens att vilja vända om hon får för sig att något är otäckt. Hon får ofta gå först och hon blir såklart säkrare hela tiden men än så länge om modet sviker henne är det skönt att ha med Hedwig som bara travar förbi vad det nu månde vara för fara som lurar i dikeskanten.
Då blir det aldrig någon konflikt eller drama utan hon hänger bara på Heddan. Men oftare och oftare så behövs inte det heller längre utan jag löser det utan att Heddan behövs som draghjälp. 

Väldigt positivt igår och idag var när vi galopperade. Tidigare har hon stått emot lite när hon har fått galoppera först men igår och idag bjöd hon till precis som jag vill. Lite sådär att man tänker oh hej..undrar om den tänker stanna..👀😂 Det är ju roligt med unghäst eftersom det händer något nästan varje ridpass.
Jag kan inte alls säga att de är påverkade av värmen. Hedwig har jag aldrig märkt av det på. Hon är i princip alltid lika energisk oavsett väder och temperatur. Har hon dåligt med energi brukar det vara en varningsklocka att något inte stämmer. Att hon har ont någonstans. Red ett tredagarsmeeting för några år sedan i 30 graders värme. Jag tyckte det var hemskt och tänkte hela tiden att nu måste hon ju vara trött. Inte då. Lika pigg och energisk dag tre som dag ett. 
Upplever inte heller att Platina känns matt. Känns hon lite matt är det för att hon har gått några dagar och är lite trött i kroppen. Det avhjälps bäst genom att hon får vila en-tre dagar lite beroende på.

Känner mig nöjd med det upplägg som jag fått till i sommar hittills eftersom det var ungefär vad jag hade tänkt och önskat. Det tar ju lång tid att bygga upp en unghäst och jag har iallafall en ambition att det ska gå utan att hon ska behöva bli överansträngd, halt och behöva sprutas i leder högt och lågt. Sen vet jag att hästar har en tendens att bli halta oavsett hur noggrann man är men jag hoppas att jag kan undvika en del genom att låta henne byggas upp under en längre tid. Spelar ju ingen roll om hon ligger ett-två år efter i utbildningen nu om det ger mig tio-femton år extra längre fram. 😊


Livet leker när man är unghäst..❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar