söndag 15 juli 2018

LC-inte så lätt som man tror

Inte så lätt iallafall när man ska lotsa runt en lite lagom sladdrig unghäst. När man rider högre klasser så kan man alltid plocka åt sig lite extra poäng på lite trix. Tex om hästen gör fina byten eller skolor.
Ska man rida LC måste ju vägarna verkligen vara perfekta om det ska bli några poäng plus att det är väldigt kort så det finns få möjligheter att reparera missar i någon större utsträckning. 😄

Red Platina på banan idag och red delar av LC. Egentligen mest för att träna på att rida programdelar så bra som möjligt. Plötsligt inser man hur svårt det kan vara att trava, göra en bra hörnpassering och vända rätt upp på medellinjen. Vi tränade på att vända upp i båda varven och faktiskt blev det riktigt bra i höger varv där vi kom in bra på linjen och kunde trava rakt mot A. I vänster varv åkte högerbogen ut och ville fortsätta på spåret så själva inridningen blev allt annat än rak. Men bättre efter att vi provat några gånger och jag försöker vara noga med att rama in yttersidan. Att fatta galopp på rakt spår var lite överkurs och i höger varv gjorde hon några fina vänsterfattningar först. Inget att tjafsa om utan bara att göra en mjuk övergång och sen prova en ny fattning. Hon fattade rätt flera gånger när vi övat lite. Så duktig! Vänsterfattning i vänster varv var så klart inga problem och det blev rätt galopp på en gång.
Varje gång jag rider henne blir jag så glad över hennes underbara inställning till jobb. Hon är så himla mån om att försöka förstå och att göra rätt. Hon är också lätt att rida på tygeln. Jag håller inte på krånglar så mycket med formen utan vill bara att hon ska gå med lätt kontakt med handen och lite eftergift.

Är inte så förtjust i att man ska bända och krulla ihop unghästar för mycket. En vän till mig lämnade bort sin unghäst för länge sedan till en utbildare och fick tillbaka sin fina häst helt förstörd i munnen efter att den dragits ihop med hjälp av graman och ridits med ganska hårda metoder. Inte så kul att få tillbaka sin häst på det viset när man hoppats att få hjälp med lite utbildning av hästen. Sen finns det så klart många duktiga unghästutbildare som gör fantastiskt fina jobb med hästarna.
Nu tycker jag att det är väldigt roligt att göra jobbet själv även om jag vill ha hjälp av tränare på backen såklart plus att jag själv bestämmer hur mycket och hur länge hon ska ridas. Lite lagom kontrollfreak bara..😇

Efter passet blev det lite mineraler och en näve kraft i krubban samt en svalkande dusch. Oljade in alla hovarna också så att de inte blir för torra. Nu har vi även lärt oss att det inte är livsfarligt att få flugsprej på kroppen och jag behöver inte använda svampen längre.😊 Dock måste hon även få lite solkräm på mulen som blir solbränd och det är verkligen inte uppskattat! Men jag får hålla ordentligt i grimman, huta åt henne och vara ganska snabb..

Hedwig fick koppla av någon timme i boxen och även hon en skön dusch faktiskt även om jag inte red henne. Jag rider henne imorgonbitti innan det blir allt för varmt tänker jag. 


Normalt när man inte kan åka förbi hagen utan att fota ❤️❤️ där de går och njuter av livet i kvällssolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar