fredag 13 juli 2018

Lite ridning på banan

För omväxlings skull red jag faktiskt Platina på banan idag. Ville passa på när den stora ridbanan var ledig. Jag har knappt ridit henne där och hon tyckte det var oerhört spännande.
Någon lömsk människa hade dragit en vattenslang utmed ena långsidan och det krävdes lite övertalning att kunna skritta utmed hela långsidan ända ner till hörnet. Det finns lite egna åsikter hos den lilla damen och hon tyckte att det var säkrast att sprätta iväg åt andra hållet. Men eftersom jag tyckte att vi skulle rida på fyrkantspåret i båda varven och påpekade att jag var helt ointresserad av trams kom vi till slut överens om att det var lika bra att trava fint och prydligt på tygeln i båda varven. Det gick även bra att rida lite serpentinbågar utan större drama.  Hon älskar beröm och när hon skärpte sig och travade på fint fick hon såklart massor och klappar. Då vet hon knappt till sig hur fint och framåt hon ska trava.." Åh..visst är jag väldans duktig nu!"
Vi tränade även lite på galoppfattningar och hon är inte helt säker på dessa ännu och det blir lite felfattningar emellanåt. Men hon är ju väldigt ambitiös och gör sitt bästa när vi väl kommit fram till att det kanske är lika bra att matte fick bestämma idag också.

Heddan red jag ut som vanligt och förutom klättring och en kort galopp jobbade jag igenom henne ordentligt. När hon är lite stark och har sina egna åsikter om vilken form som gäller fungerar det oftast väldigt bra att sätta sig och jobba lösgörande i skritt. Framförallt öppna brukar få henne att bli mjuk och fin. Hon var rätt sur i början och backade och sprätte runt. Men matte är tyvärr inte så lättskrämd och efter diverse diskussioner var hon verkligen jättefin. Ska jobba henne så här lite oftare.
Hon vilade igår efter att vi hade varit ute och galopperat i mängder dagen innan. Var på ridvägar som vi vanligtvis inte rider på. Det är inte jättelångt från oss men trafikerad väg med många kurvor gjorde att jag valde att köra ner henne i släpet. Tar bara tre minuter. Träffade en kompis där som vi red ut med. Dessa ridvägar är helt fantastiska. Tror nästan vi bara galopperade samt hoppade några små naturhinder. Det var så roligt och mysigt! Tror vi var ute minst en och en halv timme.




Mitt tillfälliga hagdilemna löste sig snabbt och smidigt så nu får de vara ute ett tag till. Känns skönt och de mår ju väldigt bra helt klart av att få vara ute i dessa jättestora hagar. 








Nästa vecka ska jag hämta mitt nya släp. Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar