söndag 25 februari 2018

Skogstur

Idag fick jag hjälp av min kollega Malin att rida Hedwig och i förrgår bestämde jag mig för att jag skulle rida Platina istället för att promenera med som jag har gjort de två senaste månaderna.
Fysiskt känner jag mig helt återställd nu och inte lika obalanserad så det började verkligen bli dags.


Vi har en sträcka som vi brukar kalla för galoppvägen eftersom det är en flera kilometer lång skogsväg som lämpar sig utmärkt till att ligga och cantra på. Tänkte att den sträckan borde lämpa sig att rida unghäst på då det bara går rakt fram förutom att det går lite upp och ner och lite svaga böjar. 

Hon hade inte blivit riden på tre dagar eftersom min equiterapeut var ute och gick igenom båda hästarna i torsdags. Heddan var fin och inget speciellt med medan Platina hade någonting i korset som han fick släppa på. Fick restriktioner att inte sitta på henne under några dagar. Så förutom en promenad i torsdags hade hon bara gått i hagen. Det kändes lite spännande i morse med tanke på att termometern visade på -10 och kyligt väder inverkar uppiggande på de allra flesta hästar.

Jag hade bestämt mig för att sitta upp borta vid galoppvägen eftersom jag inte känner mig helt bekväm med att rida henne på trafikerade vägar ännu. Hon bryr sig verkligen inte alls om bilar men kan vingla till pga något annat hon ser. Får i en hage eller en papperslapp i diket kan vara oväntat otäcka. Tyvärr kör väldigt många otroligt hänsynslöst när det passerar ryttare och fattar inte att de själva med största sannolikhet stryker med om de får en 600-kilos häst i framrutan. Det vore så mycket enklare om folk fattade att man passerar en häst med samma försiktighet som man passerar en stor älg vid vägkanten. Men folk är ofta idioter  så sannolikheten att det skulle ske är väl otroligt liten.

För att få en så bra start som möjligt så gick jag därför med Platina. En promenad på drygt tjugo minuter. Då fick hon också tid på sig att spänna av och inte vara så laddad som hon blir på stallplan. Själva ridturen gick sedan väldigt bra förutom att hon förmodligen blev ganska trött. Vi skrittade först en ganska lång bit och travade sen ca en kilometer. Det är ju snö och jag gissar att hon fick lite mjölksyra och blev lite trött i ryggen. Travade på jättefint första biten och hade också riktigt fin kontakt med bettet. Men på slutet märkte jag att hon släppte ryggen och höjde huvudet. När vi vände tillbaka och skulle trava lite igen bockade hon några gånger. Jag kan inte säga om det berodde på att hon hade mjölksyra och var trött eller om hon tyckte att en galopp egentligen vore bättre.
Hon fick i iallafall trava en liten bit till eftersom jag ville att hon skulle avsluta jobbet utan krumsprång men sedan skrittade vi resten av turen. Jag red inte riktigt hela vägen tillbaka utan hoppade av tidigare än beräknat eftersom hon började kasta med huvudet och det vet jag att hon gör när hon blir trött i ryggen.
Heddan skötte sig helt perfekt med Malin och är en fantastisk klippa att ha framför sig när man rider unghäst. Jag kan utan problem använda henne som bromskloss om det skulle behövas och hon skulle aldrig göra något så ouppfostrat som att sparka efter Platina. Men jag behövde inte använda Heddans bakdel som broms idag utan Platina var riktigt duktig. Tex ville hon galoppera när vi började trava men jag sa bara att nej, nu är det trav som gäller och det tog hon jättefint. Jag är absolut för att man inte ska sitta att bromsa på unghästar men samtidigt vill jag vara den som bestämmer vilken gångart vi ska rida i och inte överlåta det till den rödhåriga damen. Hon gillar annars sin galopp väldigt mycket...
I övrigt tyckte jag att hon kändes mer styrbar än i höstas. Då var känslan väldigt mycket att gasen funkade medan det var mer tveksamt med styrning och broms.  Jag försökte beskriva känslan för några oinsatta när det gäller att rida utbildad kontra outbildad häst. Att rida Heddan är ungefär som att sätta sig i en välservad bil och starta. Gas, broms och styrning fungerar utmärkt plus att hon är otroligt balanserad och stabil att rida. Att rida Platina är ungefär som att sätta sig i en bil som går att starta och gasa. Däremot är det inte helt säkert att bromsen och styrningen fungerar som man vill och hoppas på..

Imorgon tänkte jag försöka rida ett lite kortare pass på banan. Mest bara för att stämma av dagens ridning. Sen får hon vila på tisdag så får jag se vad vi hittar på på onsdag. Heddan får en uteritt eller lite tömkörning imorgon och sen blir det nog skogen på tisdag med min ridkompis Ylva. (Om hon inte har andra planer. :-)

Jag har låtit dem gå några timmar utan täcke i hagen då solen har värmt lite trots minusgrader. Dessutom har det bara varit några timmar innan insläpp så de har ju inte behövt frysa så jättelänge om de nu skulle ha tyckt det var kallt. Jag hyste även en lite förhoppning om att de skulle rulla sig i snön då Platina verkade ha lyckats pricka in en kissfläck i bädden att sova på..Verkar inte som att de nappade på den idén tyvärr. Platina får väl lukta lite kiss ett tag till. Känns lite för kallt för ett bad ännu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar