fredag 16 februari 2018

Att göra jobbet grundligt

En av Hedwigs största styrkor under hela hennes liv, iallafall under den tiden jag har ägt henne, har varit och är att hon är så okomplicerad och trygg. Jag tror att det beror på att hon fick en väldigt bra start i livet hos sin uppfödare i kombination med att hon verkligen är en genuint snäll häst. (När jag var och tittade på henne första gången hade jag med en kompis som egentligen är livrädd för hästar. När vi åkte därifrån sa hon något som fick mig att fundera lite. Hon sa, jag tycker du ska köpa den hästen, hon har så otroligt vänliga ögon. Inte för att just den kommentaren avgjorde allt men jag tänkte att hon tittade på ett helt annat sätt på hästen än vad jag gjorde och såg nog något som jag inte tänkte på.)
Även om Hedwig och Platina är ganska olika som individer så har de gemensamt att de är trygga och vänliga samt att ingen av dem har några dåliga erfarenheter i bagaget.

Just därför känns det viktigt nu att jag är väldigt grundlig med Platinas igångsättning och i möjligaste mån undviker att skapa spänning. Jag får fantastisk hjälp av mina stallkompisar och speciellt en har ställt upp för mig denna vecka och sett till att jag har kunnat rida Platina tre gånger. Även om det förmodligen inte behövs så har jag tänkt lite "inridning" när jag börjat sitta på henne igen. Det har gjort att hon har varit väldigt lugn och avspänd varje gång jag ridit. Enda kruxet är att det är svårt att longera henne då det är lite för halt. Hon verkar klok och håller sig hyfsat i skinnet i vänster varv men i höger varv tycker hon det är svårare plus att jag är på fel sida. Jag har svårt att gå på henne ordentligt när hon tramsar eftersom jag så klart inte vill att hon ska halka och göra sig illa. Imorgon eftermiddag kan jag förhoppningsvis vara nere på den stora ridbanan med henne där jag tror att det är lite bättre fäste. Tanken är lite longering och sen lite ridning igen. På söndag blir det sen långpromenad i skogen med Heddan som sällskap. 

Jag har även varit i kontakt med min equiterapeut som ska komma och gå igenom henne. Vill kolla så att hon inte har några låsningar eller något annat efter att hon försökte trycka sig ut under bakbommen i höstas.

Hedwig känns fortfarande fräsch och fin. Igår var det uteritt med pannlampa, idag fick jag hjälp med lite tömkörning och imorgon är planen att rida bort till galoppvägen för lite cantring i intervaller. Det kommer hon gilla. 😊

Nästa vecka är jag ledig och då fortsätter vi jobbet med Platina. Förhoppningsvis skapar jag en stabil grund med min plan och upplägg.❤️




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar