onsdag 4 januari 2017

Winter is coming

Dags att sätta igång Heddan igen. Visserligen har jag rört på henne varje dag genom promenader på galoppbanan och på slutet även skogspromenader men efter check hos veterinären igår var det dags att börja skritta igång henne.
För två veckor sedan såg hon ut så här i höger fram när jag kom ut till stallet och jag tänkte bara att jaha då är hon garanterat halt nu också. Som tur var fick jag tag på min veterinär som kom bara efter en halvtimme. Hon visade ingen hälta vare sig vid longering eller när hon sprang på hårt underlag. Det verkade som hon hade halkat eller snubblat i skrittmaskinen och fått en smäll på tåsträckaren då hon verkade ömma en aning när veterinären klämde på den. Det blev tio dagar med metacam, liten hage och skritt för hand tjugo-trettio minuter.  




Efter tio dagar med metacam var nästan hela svullnaden borta. Åkte och kollade henne igår och hon visade ingenting på vare sig böjprov eller longering. 

På morgonen efter många timmar i box är det fortfarande lite ifyllt men det går ner när hon rör sig. Jag tänker att jag skrittar henne bara tills den lilla ifyllnaden är helt borta. Veterinären tyckte att det var viktigt att hon fick röra på sig ordentligt varje dag. Rid gärna ut en timme så att cirkulationen kommer igång ordentligt. Nu verkar vintern ha kommit med snö och kyla och det gör att hon kan få gå ut heldag i en större hage vilket såklart är mer gynnsamt för skadan att läka ännu bättre. Då kan hon röra på sig fler timmar och det blir inte lika mycket stillastående. 

Det var någon som tyckte att hon skadat sig ofta och jag funderade lite på det. Eftersom jag haft henne sen hon var tre så vet jag ju exakt hur mycket skadad hon har varit och kan konstatera att fram tills hon var tolv år var hon i princip aldrig halt eller skadad förutom något enstaka undantag. Efter det har hon haft lite småskador som sårskada,lädersulsinflammation, sträckning eller spark efter full galopp i nedförsbacke med slidestopp i lera samt vrickat sig i samma hage, vridit av sig sko i hagen och därmed även vridit till knäet. Kanske blir de känsligare när de blir äldre men intressant är att de flesta skador har kommit i samband med att jag flyttat henne. Alltså bytt stall. Om det finns något samband ska jag låta vara osagt men ibland undrar man. 
Nu tänkte jag iallafall ta det lugnt med igångsättningen och vi börjar i skritt.

En sak som jag tänkte fortsätta med iallafall är en till två promenader i veckan för hand i skogen. Innan det blev allt för mörkt gjorde jag det under hösten och hon kändes alltid väldigt fin i ridningen dagen efter en promenad. Tror det är underskattat att låta hästen få promenader för hand i skogen även om den inte är skadad. Dessutom är det bra för mig också med en ordentlig promenad.:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar