lördag 21 januari 2017

Nästan vårkänsla


Hedwig har haft en vila på drygt en månad efter att hon skadade sig i skrittmaskinen. Visserligen en ganska aktiv vila då jag har rört på henne i princip varje dag. Antingen genom promenader eller skritturer i skogen.

Hon blir fortfarande ganska ifylld i benet över natten när hon står still i boxen men det mesta försvinner när hon rör sig. Både veterinär och equiterapeut har sagt att jag ska sätta igång henne nu mer successivt eftersom hon aldrig visat någon hälta. Jag har ridit varje dag nu sen i tisdags och både travat och galopperat. Visserligen bara korta sekvenser och det mesta arbetet gör jag fortfarande i skritt. Hon känns i princip som vanligt men klart fräschare och piggare än innan vilan så den har nog varit välbehövlig. Annars behandlar jag benet varje dag med biolight samt att jag köpte magnetpaddar från magnet-health som jag lindar med varje natt. 
Hon har även kunnat vara ute i stora hagen hela dagarna då det är tjäle i backen. Det är en stor lättnad då jag vet att hon mår bäst när hon får vara ute mycket. Totalt är hon nog ute 10-11 timmar nu. 

Idag tog vi en tur i lite härlig vintersol och med tanke på plusgrader gav det nästan lite vårkänslor. Heddan är som vanligt lika nöjd över att få komma ut i skogen. Jag var lite tveksam över hur underlaget skulle vara så jag gick först turen med mina hundar och såg att det faktiskt var barmark på flera ställen. Lite blött och geggigt på sina ställen men det gick bra att gå lite vid sidan om. En gran hade blåst ner över stigen på ett ställe och jag blev lite brydd över hur jag skulle komma förbi. Heddan är ju obekymrad och jag provade att låta henne kliva över där det inte var riktigt lika mycket grenar. Inga problem och hon klev över utan att vifta på ett öra.

Funderar lite på att justera hennes foderstat och ta bort kraftfodret. Eller inte köpa nytt när pavon är slut. Just nu får hon hö, lusern, mineraler, pavo goldE och lite havre. Tänkte prova att bara låta henne äta hö, lusern och mineraler. Finns ju studier som visar att de mår bättre på enbart grovfoder om den innehåller alla näringsämnen de behöver. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar