söndag 3 januari 2016

Lite investeringar

Under hösten har jag lånat en massagemaskin av en stallkamrat som jag använt ungefär två gånger i veckan på Hedwig. En Thumper equine  som är speciellt framtagen till hästar. Den har i kombination med biolight haft väldigt bra effekt på henne då hon blivit klart mjukare i kroppen och mycket mer lättriden.

Marie, som äger maskinen har nu lånat ut den till en bekant som har en 20 år gammal häst som har haft stora problem med stelhet. Den hästen har blivit som ny nu efter regelbunden massage och jag insåg att maskinen förmodligen kommer bli kvar där ett tag. Eftersom Hedwig  inte fått någon massage på ett tag har jag märkt att hon blivit klart stelare igen. Man måste också förstå att man inte kan förlita sig på att andra ska förse en med de saker man behöver till sin häst. (Även om Marie måste vara en av de generösaste och mest hjälpsamma personer jag har träffat på.) Därför har jag nu beställt en egen som jag hoppas att jag får nästa vecka.

När jag ändå hade spenderbyxorna på beställde jag ett Stübben golden wingsbett. Jag rider henne på ett vanligt, tredelat tränsbett med rörliga ringar. Problemet med rörliga ringar är att de kan nypa hästen i mungipan. Vingarna gör att hästen inte blir nypt så får se om hon kommer gilla detta bett. De är även godkända för tävling så trivs hon med det kan jag även tävla med det.

I övrigt har jag börjat få igång Pias hästar rätt bra nu tycker jag. Syncro är riden flera gånger och sköter sig jättefint. Passen blir inte så långa, ca 20-25 minuter. Han är så otroligt lättriden på många sätt och trots en längre vila är han mjuk och behaglig direkt. Ett rent nöje att rida den hästen. Salsa har jag inte hunnit rida ännu utan bara tagit från marken. 

Hedwig hann jag inte ta igår eftersom vi skulle bort på eftermiddagen men hon får ju gå i sin stora hage nu när marken frusit så tror knappast att hon saknade mig..Hon fick även gå en stund i skrittmaskinen  så hon fick ändå röra lite på sig 

Idag tänkte jag att alla tre ska ridas så det gäller att vara effektiv när man är i stallet. Dags att sätta lite fart nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar