torsdag 14 januari 2016

Veckans upplägg

Veckans upplägg för Heddan verkar ha fungerat fint. För det första är jag verkligen glad över den fantastiska massagemaskinen som jag beslutade mig för att köpa till henne. Hon har fått massage nästan varje dag. Inga direkt längre stunder utan jag har testat att bara köra den några minuter över de områden som tillverkaren rekommenderar. Den gör verkligen underverk.
Träningsmässigt har veckan innehållit dressyrpass i måndags, jogging/stretch i tisdags, lättare gymnastikhoppning igår och dressyrträning idag.
Att få vara med och hoppa lite igen var något som piggade upp henne rejält och hon var nästan lite busig, mattes gullehäst. På dressyrträningen idag var hon precis så fin och mjuk som jag vill ha henne och jätteduktig.

En del människor har ifrågasatt att jag ägnar så mycket tid och jobb åt ren friskvård när det gäller min häst och insinuerar mer eller mindre att hon nog skulle vara mjukare av sig själv om hon reds bättre. Det är mycket möjligt att det är så men eftersom jag uppenbarligen inte klarar av att göra det så har jag hittat ett annat sätt att hjälpa henne att hålla sig fin i kroppen. När hon är mjuk och fin i muskulaturen är hon en häst som är väldigt ärligt på tygeln med ett fint elastiskt sug i handen, aktiva bakben och fin genomsläpplighet i ryggen. Det händer aldrig att hon fuskar genom att släppa stödet i handen och därmed även rygg och bakben. Är hon seg i bakbenen är hon det även i handen så ingen risk att man tror på något som inte är.

Imorgon får hon ledigt och på lördag planerar vi en uteritt, :-)

Tänker mig ett liknande upplägg nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar