söndag 29 september 2013

Terrängträning på Runsten

Idag roade vi oss åter med att galoppera runt på Runstens terrängbana och hoppa över diverse hinder. Heddan tyckte det var härligt med lite friare form och att få galoppera på lite mer framåt. Hon är cool och tämligen okomplicerad. Klok ooch ser sig ordentligt för. Tränaren, som förutom ganska bestämt hävdade att nu fick jag faktiskt lov att ta o korta lädrena, tycker att vi ska hoppa lite högre eftersom hon skärper till sig lite mer då och att jag ska lita mer på min häst. Om jag bara ger henne ett bra stöd så sköter hon hoppningen utan problem.

Film Runsten

Nu blir det inga fler träningar i år men vi får väl se hur det blir nästa år.

Annars har jag faktiskt, för ovanlighetens skull ridit tre dressyrpass på raken den här veckan och det gav jättebra utdelning igår då hon gick riktigt bra. Mjuk och avspänd och fin i formen. Red riktigt bra skolor och seriebytena kändes mer avspända, även om det blev någon räknemiss. Jag måste nog skärpa till mig och börja rida lite fler dressyrpass i veckan om det ska bli någon ordning på torpet.

Den här veckan är planen:
Måndag: Jogging
Tisdag: Tömkörning
Onsdag: Hoppning
Torsdag:  Dressyrträning
Fredag: Dressyr
Lördag: Dressyr
Söndag: Skogen
Måndag: Förmodligen skritten och i övrigt vila

Förra gången vi var iväg hade hon träningsvärk i några dagar och då är det svårt att göra något vettigt förutom att försöka rida så lösgörande som möjligt. Tanken är att joggingen imorgon och tömkörningen på tisdag förhoppningsvis ska hjälpa mot detta.

I övrigt har jag beslutat mig för att åter igen låta henne gå i stora fälttävlanshagen. Hon verkade mycket belåten över att få återförenas med väninnan Unita samt få gå tillsammans med lilla minishettisen Trollet som hon länge suktat efter på avstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar