fredag 4 oktober 2013

Lite hederlig dressyrträning

Just nu jobbar vi på att fatta galopp sluten. Hedwig är inte glad över sådant trams utan tycker att galoppfattning alltid måste innehålla en rejäl portion skjutkraft och enbart en mindre dos bärkraft. När jag nu inte släpper iväg henne i fattningen utan kräver att hon ska vinkla bakbenen ordentligt och sätta sig mer i fattningen surar hon emellanåt en hel långsida och låtsas helt oförstående till vad jag vill innan hon ger med sig och tar hjälpen.

Denna vecka har vi fått se en hel del sura miner när vi tränat men idag var hon faktiskt riktigt duktig och motståndet betydligt mindre. Hon gjorde flera fina fattningar och förvånansvärt nog så verkar det inte heller vara så jättesvårt som hon gärna har velat påskina tidigare i veckan.

Igår jobbade vi mycket med seriebyten och det känns verkligen lite halvhysteriskt i emellanåt samt att hon blir till en slingrande ål när det blir för jobbigt. Den elaka tränaren krävde både byten i vart tredje och vartannat. Resultatet blev lite blandat kan jag säga. Idag fungerade dock serierna mycket bättre. Hon var mer avspänd och jag kunde rida galoppen på ett helt annat sätt innan varje byte.

Jag red passet idag ute i den underbara höstsolen och hon kunde koncentrera sig jättefint men valde sen att skritta av i ridhuset. Anledningen är att det pågår orienteringsskytte på gärdet bredvid och så fort jag släppte tyglarna åkte teleskophalsen fram o Hedwig såg det som sin plikt att spänna upp sig och glo på inkräktarna som invaderat hennes domäner. Kändes inte som bästa formen att skritta av i..:-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar