söndag 25 augusti 2013

Sammanfattning av senaste tävlingarna

Förra helgen debuterade vi en ny, svårare klass. Vi åkte till Ericsberg och red en msvb5. Ett ganska trixigt men ändå himla roligt program. Hedwig skötte sig överlag bra men vi hade en del grova missar. Bla två omslag samt en räknemiss i serien. Tre domare som dömde och resultatet blev 58.16, 61.02, 59.38 vilket blev ett slutligt resultat på 59.5%.

Igår provade vi samma klass och denna gång genomförde vi programmet utan missar och det gav ett klart bättre resultat på 65%. Idag var det dags för en msvb4 och hon kändes lika positiv idag som igår. Eftersom det var DM så dömdes klassen av tre domare och resultatet blev 62.39,63.8, 65 vilket gav ett slutligt resultat på 63.73%. Extra roligt var att två av domarna även dömde förra helgen och båda höjde oss med 4% på denna ritten.

Både igår och idag fick jag riktigt bra snurr på henne på framridningen och jag börjar få henne nästan lika fin där som när jag rider hemma. Självklart kan jag inte bibehålla det hela vägen in på tävlingbanan ännu där hon fortfarande tappar lite energi och ibland blir lite för lång och låg. Hemma kan man alltid göra om momenten medan på tävlingsbanan har man bara en chans.
Lite glad är jag även över att ena domaren hade oss som 5:a i den faktiskt riktigt tuffa konkurrensen. :-)

Jag känner mig så här långt väldigt nöjd över de tävlingar vi har ridit i år efter att vi kommit igång efter skadan som hon drog på sig i våras. Nu blir det ett litet tävlingsuppehåll på tre veckor sen har vi en msvb4  den 21 september och därefter planerar jag även att anmäla till en msvb5 i november. Efter det får jag nog se säsongen som avslutad. Förhoppningsvis kan vi förbättra resultaten ytterligare lite mer på de två sista startena med lite mer bärighet och lätthet. :-)

Kommande vecka ska vi dock ta det ganska lugnt med lite skogsridning och förhoppningsvis även lite hoppning. Hon ska även få nya skor på onsdag och denna gång med broddhål. Tänkte försöka komma iväg på ytterligare en terrängträning mest bara för att vi tycker att det är himla kul plus att vi känner oss lite extra tuffa då också.. :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar