fredag 30 augusti 2013

Lugn vecka

Efter en ganska intensiv tävlingsperiod, iallafall enligt mina mått mätt, har Hedwig tagit det lugnt den här veckan.
I samband med att hon ändå skulle ta det lugnt passade jag på att låta henne få bakknäna blistrade. Så det har inneburit en latvecka för Heddan. Hel vila måndag och tisdag och skogstur i onsdags. I torsdags hade jag egentligen tänkt ta ett lättare pass på galoppbanan men av någon anledning mådde jag väldigt illa så Hedwig fick ännu en dag helledigt och jag åkte hem och slappade i soffan istället.

Idag red vi ett lite lösgörande pass i ridhuset (pga ösregn) i både trav och galopp. Hon kändes väldigt fräsch och pigg och bjöd på fint i båda varven. Förhoppningsvis kommer det inte regna lika intensivt i helgen så vi kan fortsätta med det enkla jobbet på galoppbanan samt gärna en tur ut i skogen igen.
Veterinärens rekommendation för bästa effekt  efter blistring är att man rider lugnare pass, i alla gångarter förvisso, men bara rakt fram i 4-5 dagar.

Ska bli spännade att se om jag kommer märka av någon effekt av blistringen. Gjorde det för 1½ år sedan och då kändes hon klart piggare i bakbenen.

Nästa vecka återgår vi till vanliga jobbet med dressyrträning samt förhoppningsvis lite hoppträning/markarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar