söndag 12 maj 2013

Fortbildning för dressyrryttare

Det skulle man väl kunna kalla det när man skriver för domare på tävling. :-)

Igår skrev jag två klasser på våra hemmatävlingar. En msvB4 och en PSG. Det är väldigt nyttigt att lyssna på vad domarna tittar på och något som i princip vi alla dressyrryttare måste skärpa till oss med är hörnpasseringarna samt se till att lära oss rida bra öppnor. Ganska genomgående blev betygen högra på slutorna medan inte alltför många lyckades få något högre betyg på någon öppna. Vet inte om vi satte en enda 8 i någon av klasserna faktiskt. Vanligaste felet de flesta verkade göra var att sladda genom hörnet och därmed inte utnyttja hörnpasseringen för att forma hästen runt skänkeln o se till att ha rätt ställning o lätt framdel när de går in i öppnan. Nu blev de flesta öppnorna för raka och hästarna för låga i formen. Eller rättare sagt, de kommer inte upp ordentligt med manken.

Jag vet själv hur himla svårt det är att få till på tävling. Hemma går det oftast bra att segla runt i riktigt fina öppnor eftersom man då kan göra om tills det blir bra. På tävling har man bara en chans och det är inte ovanligt att man ska in i en öppna direkt efter inridningen. Inte så lätt att forma en lite småspänd häst som gärna vill glo lite extra och vara svårpåverkbar i första delen av programmet..Been there a couple of times..

Men jag har iallafall fått lite grejer att tänka på och verkligen se till att finslipa på när det blir dags för igångsättning av Hedwig.

Hedwig tillbringar just nu dagarna i sin grushage och tycker nog att livet är ganska trist. Hennes aktivering består av en promenad på några varv runt galoppbanan samt en rejäl gran att gnaga på som jag lagt in i hennes hage. På tisdag ska vi på återbesök hos veterinären och jag hoppas verkligen att skadan ska ha blivit bättre och att hon inte ska reagera lika mycket på böjprov.

Tyvärr har det dessutom visat sig att den nya formulan i Bio Premium i princip är verkningslös och Hedwig är ganska lös i magen nästan hela tiden. Eventuellt tål hon inte hösilage och skulle kanske må bättre av att enbart äta hö istället. Tyvärr har vi ingen möjlighet att välja grovfoder utan det enda alternativet är hösilage. Om jag vill ge henne hö måste jag köpa det själv samt antar jag, även fortsätta betala för hösilage som jag inte kan ge henne.
Jag har beställt hem Gut Balancer som också ska hjälpa till att stabilisera magen. Får se om det ger bättre effekt än BP.
Funderar faktiskt på att maila de som producerar det här fodertillskottet och påtala försämringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar