tisdag 14 maj 2013

Återbesök hos veterinären

Det var med lätt ångest jag lastade in Hedwig i släpet och åkte till min veterinär för att kolla om det skett någon förbättring av knät. Jag har naturligtvis sett att svullnanden har minskat väsentligt och att det har känts svalare men hur mycket hon skulle reagera på böjprov visste jag inte.

När jag var där för tio dagar sedan var hon en halv grads halt i höger varv och två grader när vi böjde knät. På övriga ben hade hon noll reaktion både högt och lågt. Idag var hon ohalt i båda varven och en halv grad första stegen när vi böjde. Alltså väldigt mycket bättre efter sju dagars metacam och tio dagars vila. Vi beslutade att inte behandla något mer eftersom läkningen verkar fungera så bra men låta henne vila två veckor till med skrittpromenader för hand. Nu kan jag dock utöka dem till 30 minuter per dag.
Det är alltså benhinnan som har fått sig en smäll och det kan tydligen ta ett bra tag att läka. Dock verkar hon inte få något överben av smällen och det är ju skönt.

Om två veckor kommer vi böja henne igen för att se om hon visar någon reaktion. Finns det fortfarande lite reaktion så är det bara att förlänga vilan. Men det ser iallafall väldigt positivt ut. Det blir ingen igångsättning förrän hon har noll reaktion på böjprov. Hon brukar i princip aldrig visa något när man böjer henne så när hon har reaktion som nu så är det uppenbart att hon känner av något.
Vissa hästar kan ju ha reaktion på böjprov men fungerar ändå utan problem i ridningen men till dessa hör inte Hedwig. Hon brukar alltid smälla ner hovarna och trava så det står härliga till.

Det föll en sten från hjärtat kan jag säga och om allt fortsätter åt rätt håll som nu så kan jag ägna sommaren åt att få tillbaks henne i vinterns fina form och förhoppningsvis sikta på start i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar