lördag 2 december 2017

Mobil med värmekamera

Jörgen har en caterpilartelefon med inbyggd värmekamera. Han använder den vanligtvis i jobbet när han tex vill se hur värmeslingor går.

Jag såg ett inlägg där en hovslagare använt telefonen för att visa skillnade i värmen på en häst med tappskor. Tyckte det var intressant att kolla mina hästar. Hedwig är/ var halt på höger fram och därför fotade jag henne och vid första tillfället var höger hov tydligt varmare än vänster. Detta kunde jag också känna när jag la handen på hovarna. I övrigt kändes benen tämligen lika så jag var osäker på om det bara rörde sig om genomblödning eller om något pågår i hoven. Mockade hennes box och fotade en gång till. Nu var båda hovarna lika varma och jag gissar på genomblödning. Ska se om jag kan ta henne något varv på lina imorgon eftermiddag för att se om hon fortfarande markerar. Idag var banan knölig och hård så det kändes inte helt meningsfullt att försöka se något idag.

Eftersom jag själv ska genomgå en operation nästa vecka ( som jag inte har lust med) kommer hon oavsett ställas av i ytterligare en månad. Hon har inga problem med att vila och brukar aldrig bli stökig för det.

Hedwig

Hedwig efter 20-30 minuter


Platina


Platina



Platina

Jag fotade även Platinas rygg för att se om det fanns någon värme i den men det syntes inget. Hon har ju inte heller visat några ömheter när man klämt på henne men tyckte det var intressant att titta med värmekameran också.

Platina kommer jag få hjälp med ridning, promenader och longering under tiden som jag är invalidiserad. Det är väldigt skönt då det känns viktigt att hon ändå hålls igång även om arbetet blir enkelt. Hon behöver bli riden mer så att hon förstår att personen på ryggen inte bara är en tillfällig medpassagerare utan faktiskt någon hon lämpligtvis även ska samarbeta med. Om jag kan hålla igång henne lite lätt under vintern tänker jag att det blir bra att börja lite mer seriöst med utbildning i vår. Hedwig gjorde inte så mycket första året jag hade henne i utbildningsväg utan det var först i maj det året som hon blev fyra som jag började ta regelbundna lektioner på henne. Visserligen är Platina fyra nu men hon är som jag sagt tidigare mest som en treåring ridmässigt.
Det känns inte heller som någon idé att försöka sig på någon avancerad träning nu när vintern står för dörren.
Får bli lite sporadiskt nu så ska vi förhoppningsvis kunna satsa mer seriöst utbildningsmässigt i vår när även jag borde återgått till normal status.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar