söndag 3 december 2017

Fantastiska unghäst

Det roligaste med unghäst är att se hur de plötsligt tar ett skutt fram i sin utveckling. Nu ska jag verkligen inte påstå att jag tränat mängder med Platina under hösten utan det har varit lite blandat promenader, skogsridning, några ridhusturer samt några ridpass på banan.
Longering har jag undvikit eftersom jag tyckt att hon varit så obalanserad i framför allt galoppen och mest sladdat runt lite halvhysterisk. 
Longerade ju i torsdags efter att hon sprattlat lite väl mycket och tänkte då på hur väldigt mycket mer balanserad hon såg ut. Provade därför att longera idag för att se om det stämde. Hade bara grimma och kedja på samt skydd på benen. Väldigt stor skillnad måste jag säga. Hon hade i princip inga problem alls att balansera sig i galoppen utan det flöt på fint i båda varven. 
Tidigare har hon velat falla inåt i höger varv men det fanns knappt några sådana tendenser nu. Hon var så duktig och gjorde fina trav och galoppövergångar. Blev helt lycklig inombords när jag tittade på den fantastiska hästen som faktiskt bara är min. 
Minns faktiskt att Sigrid Bergåkra sa vid något tillfälle när jag hade Hedwig på Tullgarn som unghäst. " Less is more" Ligger nog mycket i det. :-) Platina har verkligen fått en helt annan balans och styrka i kroppen utan att jag egentligen gjort annat än gett henne tid.  Väldigt glad och pussig när man fick lite tid med matte. Ser fram emot våren väldigt mycket med denna fina prinsessa.

Hedwig verkar också må väldigt bra och hon var helt ren idag när vi sprang med henne. Sval och fin i båda fram. Hon får ändå fortsätta sin vila nu minst två veckor till. Ser hon fortfarande helt fräsch ut så får jag se om jag kan få hjälp att börja skritta igång henne lite lätt. Sen blir det lagom för mig att börja skritta lite uppsuttet om ca fyra veckor förhoppningsvis. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar