söndag 23 augusti 2015

Börjar påminna om en dressyrhäst igen

Jag har börjat trappa upp träningen mer nu och har till och med anmält till en tävling i slutet på september. Heddan känns väldigt fräsch och framåt om än lite "oriden" i galoppen. Galoppen är och har alltid varit den svåraste gångarten att rida. Hon vill ju helst bröta på i fri fart och form och blir ganska sur när jag har andra åsikter.

Just nu rider jag två kortare dressyrpass på raken och hon är alltid mycket bättre dag två. Egentligen vill jag ju helst rida henne gymnastiserande och lösgörande varje dag för att hon snabbare ska komma tillbaka i tävlingsform men jag behärskar mig och lägger in lediga dagar och bara skrittdagar för att inte forcera för snabbt. Rätt som det är är hon tillbaka i sin fina form igen även om det tar lite tid.

Jag hade tänkt vänta till oktober med att klippa henne men idag när jag tittade på den begynnande russvinterpälsen insåg jag att det nog blir lagom om en vecka ungefär. Hon avskyr ju att ha täcke på sig och därför hade jag velat ha henne oklippt ett tag till men nätterna är ju svala så hon har sett till att odla rejält med päls redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar