söndag 17 augusti 2014

Ännu ett bra tävlingsresultat

En fjärde placering i gårdagens msvb5 på 65.4% känns ju inte helt tokig. På sex starter i msvB i sommar har vi nu fyra placeringar.
För vissa är det förmodligen småpotatis men för mig känns det väldigt roligt och lite överraskande. Jag har ju haft Heddan i många år (9 nu) och det är inte precis så att priser och pokaler ha haglat över oss. Hon har allt som oftast gjort ganska bra rundor men nästan alltid hamnat några utanför placering,
Men små detaljer gör klart skillnad. Bättre framåtbjudning, lättare i fronten och lite mjukare i sidorna.

Men i ärlighetens namn kan jag absolut inte avgöra efter en ritt om den var tillräckligt bra. Igår missade hon dessutom andra bytet i serien så jag tippade själv på 59% när jag var klar. Men sen visade det sig att hon hade många 7:or och då på moment med kofficient.
Sen är det också en skön känsla att samma domare dömde oss i Mantorp där vi gjorde en mindre imponerande insats och helt rättvis kom sist. Roligt att vi nu kunde presentera en bättre ritt och att hon såg en klar förbättring! :-)

Tyckte också vi fick till en bra uppladdning inför denna start. Förra söndagen tränade jag för Pia Fälth som gav mig några värdefulla tips hur jag skulle rida bl a galoppbågarna och inleda galoppslutorna. Därefter körde jag varannandagsträning. Skrittade i skogen måndag, onsdag och fredag. Tisdag och torsdag tränade jag för min vanliga tränare. Tisdag fokuserade vi mest på att få henne lösgjord och mjuk och torsdag blev det både lösgörande arbete samt detaljer ur programmet.

På träning får jag oftare och oftare en väldigt bra känsla och hon känns riktigt häftig att rida. Lite av detta får jag antagligen med mig in på tävlingsbanan numera och kanske kan det förklara den positiva trenden resultatmässigt.  Övning ger som sagt färdighet och för somliga tar det lite längre tid bara. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar