fredag 10 januari 2014

Ridning och shopping

Just shoppingen var inte rikigt vad jag hade planerat och önskat men eftersom Hedwig tyckte att det var lämpligt att ha sönder sitt nya, fina skaltäcke från bucas så var det bara att kolla efter ett nytt. Maggan var snäll och lånade ut ett av sina och efter att ha lånat det insåg jag värdet av ett täcke med hals..I synnerhet i dessa tider av lera i kombination med en häst som mer än gärna panerar sig ordentligt i hagen. Så jag googlade lite raskt och butiken som jag köpte bucastäcket ifrån sålde ut sina ofodrade regntäcken med hals från Hansbo.
Detta täcke i kombination med equichaps på alla fyra benen gör att jag får in en i princip ren och torr häst även om hon rullat sig. 

Under den gångna veckan har vi roat oss med ridning på banan, i skogen och två pass i ridhus. Vi har ju möjlighet att åka till två olika ridhus. Dels på Borgs och dels på Visbohammar. Så i måndags när Maggan hade planerat att åka till Visbohammar för miljöträning av unghästen passade det mig perfekt att hänga på med Heddan. Det går lika snabbt att åka dit som till Borgs men erbjuder även en lite lugnare miljö. Vi var ensamma i ridhuset vilket passade bra för den unga hästen som bara behövde fokusera på att trava och galoppera fint runt fyrkanten samtidigt som han fick bra stöd från Hedwig som känner sig väl hemma där. Vi har tillbringat åtskilliga timmar där både när vi tränat dressyr, hopptränat eller tävlat under åren som gått. 

Vi har som jag nämnt börjat lägga mer fokus på piruettjobbet och det går sakta men säkert framåt. Vi rider antingen i en öppna på volt och fattar galopp och vänder några språng eller fattar ur en skrittpiruett och vänder några språng. Jag och Hedwig tycker självklart att den blir oerhört centrerad men både Pia och Maggan har mage o påstå att det nog mer påminner om en 10-metersvolt allt som oftast..
Men då och då kommer några bra språng!

Igår var hon annars väldigt fin och för första gången i världshistorien sa min tränare att galoppen inte behövde bli kvickare! Efter att jobbat lite med piruetterna red jag några serier och de blir bara bättre hela tiden. Hon svajar fortfarande lite i vänsterbytet men inte alls som tidigare plus att de inte är lika gigantiska.

När vi var klara med galoppjobbet och hon fått skritta en stund fick hon äntligen visa upp sin numera riktigt flotta trav med både skolor o travökningar som heter duga. Hon är så mjuk i ryggen att det känns som att sitta på skumgummi. Underbar känsla!

Idag jobbade vi inte så hårt utan ägnade en stund åt backträning i alla gångarter. Imorgon blir det skogen om det nu inte är våldsam snöstorm såklart. :-)

Överlag en väldigt bra ridvecka plus att både Hedwig och jag stortrivs på Ekdal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar