fredag 17 januari 2014

Härligt med vinter..eller

Jag är nog lite tudelad när det kommer till den frågan. Som djurägare ser man klart en hel del fördelar. Alla leriga tassavtryck som hundarna generöst delar med sig av känns ju klart skönt att få slippa en period . Hedwig slipper equichaps i hagen och kan istället få lufta sina tämligen ludna ben. Det finns egentligen bara ett aber i detta med snö och det är att jag inte är överförtjust i att köra Hedwig i släp när det är halt och jäkligt. Jag har inga problem att köra bil i snö, eller att köra ett tomt släp men får lätt ångest när/om jag ska köra hästen. Mest pga att jag inte har en fyrhjuldriven bil och backar är ingen rolig historia om man inte har en tillräckligt bra bil. Oftast försöker jag undvika köra i snö i så lång utsträckning som möjligt. (Gissa vad som ligger högst på min önskelista..)

Men det har inte förorsakat mig några större problem, dels för att det går alldeles utmärkt att rida på banan och dels för att jag löste träningen genom att tidigarelägga den en kvart och rida över till Borgs. Det tar ca 20 minuter att skritta över skogen och jag räknade ut att om jag börjar träningen kvart i tre istället för tre så hinner jag fram och tillbaka (plus träna då såklart) innan det blir mörkt.

Hedwig var visserligen lite frågande till varför jag styrde ut henne i dressyrsadel, kandar och vita dressyrskydd när vi tydligen bara skulle ut och hasa en sväng i skogen. Där brukar det ju annars duga gott med hoppsadel och träns..
Vet inte om hon blev helt nöjd när hon insåg att vi var på väg till ridhuset samt plötsligt hörde vår tränares dånande stämma..
-Vad fasen..ska jag behöva arbeta nu också??" Hon hade dessutom lyckats spänna upp sig till dubbel storlek när vi närmade oss hagarna där Borgs hästar går..Hedwig drabbades nämligen av hästars logik när hon fick syn på dem och blev helt övertygad om att hagarna hyste en skock illvilliga älgar..Det var inte helt enkelt att försöka manövrera en förstelnad giraff sista biten till ridhuset men det gick efter några ilskna utbrott från Hedwigs matte och ryttare...
Väl inne ridhuset så slappnade hon av efter en stund när hon fått trava och galoppera av sig lite spänningar. Själva träningen gick sen riktigt bra och vi la fokus på delar ur msvB4 samt genomridning av hela programmet. Hedwig var faktiskt riktigt fin och vår tränare sa sen att hon aldrig sett oss göra ett så bra program! Fina Heddan! 
Nöjda med oss själva skrittade vi sen hem där ett rejält lass med hö väntade på den dukta hästen.

Idag utforskade vi omgivningarna hemavid lite mer på en trevlig uteritt och det blev både galopp över ett gärde samt en rejäl backe. Hedwig blev klart upplivad av detta och skuttade lite extra hit och dit men skötte sig finemang annars. Hon verkar må himla bra och är klart nöjd med livet.
Sånt känns så bra i mattes hjärta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar