torsdag 12 december 2013

Första träningen

Idag var det dags för första träningen på ganska många veckor. Hedwig som nu är klippt och därmed återigen påminner mer om en flott dressyrhäst istället för någonslags skogsmullemix visade sig verkligen från sin bästa sida. Hon känns så otroligt mjuk och samarbetsvillig. Hela sidan på henne har blivit mycket finare med manken högre än korset och mycket mer ihop i kroppen.
Vi red tempoväxlingar i alla gångarter där hon svarade fint, trampade jättefint samt avslutade med några kanonfina byten åt båda hållen.
Underbar känsla och både Pia och jag var så nöjda med henne.

Den största bonusen just nu är dock att hon är helt bra i magen. Jag fick ju tag på jättefint, analyserat hö så en vän till mig hjälpte mig att göra en lämplig foderstat åt henne.
Höet hade bra värden så jag behövde bara komplettera dagsransonen på ca 11 kg hö med lite havre och mineraler. Gillar dessutom att ättiden blir ganska mycket längre med hö vilket bidrar till att tillgodose hennes tuggbehov.

Häromdagen hade hon av oförklarlig anledning krossat sin vattenhink så därför var jag tvungen att inhandla en ny, extra snygg orange till henne. :-)
Hon har vattenkopp i boxen men dricker mer när hon har hink plus att jag har bra koll på hur mycket vätska hon får i sig.
Dessutom har jag även shoppat ett nytt skaltäcke till henne. Jag har länge tittat på bucas freedom som jag tycker har en vettig design.
Tror hon kommer bli så fin i detta!

Imorgon får hon ledigt från matte eftersom jag då ska åka och hämta min mycket efterlängtade lilla sibiriska kattunge, Så otroligt söt och fin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar