torsdag 16 februari 2012

Med fokus på sidvärts

I söndags hade vi träning för Pelle Duvefelt. Riktigt roligt och himla bra övningar. Hedwig skötte sig överlag fint och även matte lyckades styra runt Ballerinahästen hyfsat bra.

Jag gillade Pelles koncept med mycket sidvärtsrörelser för att gymnasticera och lösgöra hästen. Fick även träningen filmad vilket jag tycker är kanon då det ger mig en möjlighet att gå tillbaka och titta på de övningar vi gjorde (minnet är knappast lysande) så jag kommer ihåg upplägget och sen även kan rida övningarna på egen hand.
Travarbetet gick ut på att börja med långa skänkelvikningar som vi efterhand gjorde brantare för att sen gå över till skolorna. Svårast är nästan att göra en diagonalsluta med lite tvärning! Men vi fick till två fina, en åt varje håll när matte skärpte till sig och fokuserade lite mer..:-)
Efter det jobbade vi med galoppen där vi fortsatte med arbetet att flytta henne sidvärts.
Efter det gjorde vi några byten. Två enkla som blev fina och sen några i språnget. Hon har under sista tiden då och då börjat bli efter bak i bytet från höger till vänster galopp. Här måste jag vara supernoga med att verkligen se till att hon är ordentligt aktiv samt helt rak på båda tyglarna. Då blir också bytet rent och fint.

Sammanfattningsvis så tyckte Pelle att Heddan är en häst med flera kvaliteter och det allmäna rådet jag fick var att kvicka upp henne mer. Hon är i mångt och mycket en spegelbild av min ridning. Är jag långsam blir hon långsam, är jag mer alert och aktiv i min ridning blir även hon kvickare i tassarna. Låter plättlätt eller hur..

Travarbete:
Galopparbete

1 kommentar: