onsdag 14 november 2018

Tror det kallas "grit"

När man kommit hem efter jobbet, fixat med hundarna, lagt sig i soffan en stund och gosat med valpen känner man sig inte jättemotiverad att ge sig ut i novembermörkret för att köra unghästen till träning.

Men det var iallafall vad jag gjorde idag. När husse kom hem och tog över valpgoset åkte jag till hästarna för att hämta Platina och åka till Gnesta med henne för lite träning. 
Även om det tog emot att åka iväg är jag nu efter hemkomst väldigt nöjd. För det första är hon så mycket lugnare nu vid lastning och urlastning. Jag behöver fortfarande hjälp med att stänga och öppna men hon går rätt in och är helt lugn. Fortfarande lite bråttom ut men inte som förut. 

Förra träningen sparkade hon bakut varje gång hon skulle fatta galopp när vi tränade trav och galoppövergångar. Hon tycker bara jag ska släppa tygeln och ställa mig i lätt sits när hon ska galoppera. Sitter jag kvar och vill att hon ska fatta med kontakt med handen, eller på tygeln blir hon lite sur och sparkar. Under veckan som gått har jag därför longerat henne inspänd några gånger och övat trav och galoppövergångar. Då gör hon det jättefint i båda varven och idag kunde vi faktiskt göra trav-galoppövergångar utan bakutsparkar. Fattningarna var kanske inte lysande men helt klart en förbättring sen sist och jag var jätteglad för det. Efter det jobbade vi med serpentinbågar och att få ett lugnare tempo i traven. Hon vill ju gärna pinna på i traven så fokus är att få henne att trava lugnare. Hon var jätteduktig idag och när hon travar lugnare blir också steget längre. 

Så även om det tog emot att lämna stugvärmen så är jag så himla nöjd nu! 

Heddan åkte jag en tur med till ridhus igår. Jobbade henne lite lösgörande och hon kändes väldigt mjuk och fin. Alltid glad med öronen framåt. Fantastiska, fina, älskade häst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar