tisdag 23 augusti 2016

Dagens övning

Detta läsåret har jag kunnat lägga min arbetstid så att jag börjar senare på tisdagar. Helt otroligt skönt att kunna åka till stallet på morgonen innan jobbet.

Idag fokuserade vi på att kunna göra omställningar utan att bända upp ansiktet och ifrågasätta om jag hade svårt att bestämma mig åt vilket håll hon skulle ha ansiktet. Man gör inte saker i en hast med Heddan utan hon vill gärna se tre till fyra ansökningar först innan hon kan tänka sig att överväga någon form av förändring. Även om målet är att jag ska kunna göra omställningar utan problem i alla gångarter så har jag verkligen fått tagit det successivt. Första gången jag tränade för Paulinda någon gång i våras sa hon att jag skulle växla mellan höger och vänsterställning i alla gångarterna. Gick väl ok i skritten och traven men i galoppen bytte hon varje gång jag gjorde en omställning..

Under hela våren och sommaren har jag jobbat med detta och det är inte alls lika chockartat för henne  längre även om det självklart går bättre och lättare vissa dagar än andra. Iallafall så länge jag håller mig till trav och skritt. Om jag är ofin nog att göra samma sak sådär lite okontrollerat i galopp slutar det med att hon galopperar med ansiktet rakt upp i den fasta övertygelsen att matte har förlorat all vett och förnuft. Jag måste hela tiden ge henne möjlighet att upptäcka att hon kan utan att förlora balansen. Att rida henne med någonslags föreställning om att hon helt ska överlämna kontrollen till mig är meningslöst och det kommer aldrig ske. Tror det överhuvudtaget är svårare med ston och kanske ett skäl till att de flesta dressyrryttare väljer en valack istället. De verkar inte alls ha lika mycket egna synpunkter utan krånglar de verkar det mest bero på harighet som förhoppningsvis ger med sig med ålder och träning.

För att ändå komma åt samma sak utan att överrumpla henne eller sätta henne på pottan rider jag en 10-metersvolt i trav, vänder över ridbanan och rider en 10-metersvolt i andra varvet och sen vända över ridbanan igen, byta varv och 10-metersvolt etc. I galopp rider jag två 20-metersvolter som en åtta. Ett varv rättvänd och ett varv förvänd. Tanken är att jag allteftersom ska kunna minska volterna ju bärigare och mjukare hon hon blir i sidorna men det får ta lite tid. Red de här övningarna i morse och hon var verkligen duktig. Vill spjärna lite mer till vänster men med lite tålamod samt viktigt att jag inte blir brysk så spänner hon av mer och mer. Kan också säga att i skritten jobbar jag henne en bra stund med omställningar innan jag börjar trava och galoppera. Hon kan ju mycket "trix" men utan avspändhet och lösgjordhet blir det ingen direkt kvalitet på grejerna. Fuskade ju med kandaret i många år men har helt tappat intresset för att lösa problemen med skarpare betsling. Numera rids hon enbart på träns. Varierar bara genom att växla mellan två bett från Neue Schule-turtle top flex och turtle tactio samt att jag skiftar nosgrimma då och då. Har ju inga tävlingar inplanerade och det känns skönt att bara fokusera på enkla basics. Heddan känns helt klart mer tillfreds nu igen och jag längtar till nästa ridpass. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar